Waarom ik het AD Groene Hart niet koop (en u dat ook niet meer zou moeten doen).



Vanaf vandaag roep ik alle gouwenaars op om het Algemeen Dagblad niet meer te kopen. Laat het AD Groene Hart liggen in de winkel, zeg uw abonnement op. Als u een adverteerder bent, adverteer dan niet meer in het AD. Ik lees hem toch niet en velen met mij. Lees willekeurig welke krant dan ook, maar koop het AD niet meer.

Waarom?

Er staan al een tijdje geen artikelen meer op het Groene Hart gedeelte van het AD. In eerste instantie, het is immers komkommertijd, dacht ik dat het ging om de welbekende zomerdip. Journalisten op vakantie, redactie op vakantie, technisch weer buiten en andere zomergerelateerde personeelsperikelen.

Maar wat blijkt? Navraag leert dat het AD is gestopt met het plaatsen van digitale artikelen omdat ze denken dat ze op die manier meer papieren krantenabonnementen verkopen!

Alsof je stopt met je webwinkel om meer klanten naar je gewone winkel te krijgen. Alsof we postzegels gaan plakken op e-mail.

Welke ongelovelijke marketing-'tool' heeft dat bedacht bij het AD. Nieuwsgaring over de hele wereld heeft een extra dimensie gekregen door de toevoeging van internet. Korte berichten op internet maken me nieuwsgierig en zorgen ervoor dat ik de hele achtergrond wil lezen. Daarom koop ik dan een krant.

Ik ga zeker geen krant kopen omdat er misschien, eventueel een interessant bericht in staat over Gouda.

Nu was het AD na de overname van de Goudsche Courant al een tijd op de verkeerde weg. Verhuizing naar Alphen, met gevolg dat daar het zwaartepunt van het nieuws kwam te liggen. Uitkleden van het journalistenbestand zodat het politieke nieuws, het sportnieuws en het regionale nieuws bijna niet meer aan bod kwam. Het op de maandag klakkeloos overnemen van de uitspraken van de rechtbank en op dinsdag slechts de politieberichten overtypen.

Heel af en toe een interessant opinie artikel van Ruud Witte of een stukje ‘human interest’, maar het haalde het niet bij de Goudsche Courant.

Dus bij deze:

Vanaf vandaag roep ik alle gouwenaars op om het Algemeen Dagblad niet meer te kopen. Laat het AD Groene Hart liggen in de winkel, zeg uw abonnement op. Als u een adverteerder bent, adverteer dan niet meer in het AD, ik lees hem toch niet en velen met mij. Lees willekeurig welke krant dan ook, maar koop het AD niet meer.

Leest u alstublieft de Krant van Gouda of de Goudse Post. Die trouwens wel volledig digitaal beschikbaar zijn!

Chris Bellekom

Populaire posts