The Saw Docters




Soms kom je op onverklaarbare wijze in contact met leuke muziek. Via reclames op TV ben ik muziek tegengekomen van onder andere Regina Spektor en Leslie Feist, maar het is niet altijd via TV of radio. Ik ben denk ik 15 jaar geleden naar Ierland geweest met een goeie vriend en daar in de pubs werd muziek gedraaid van een band die toen net 5 jaar bezig was. Als je aan Ierland denkt, dan denk je aan Ierse folk, maar dat is in dit geval niet helemaal waar. Uiteraard zitten er in de muziek van "the Saw Doctors" (get that wasp of my sandwich...) zeker wel folk invloeden, maar voor de rest is het een band met leuke aanstekelijke nummers over hun dagelijkse leven en over de dingen die hen bezig houden.

De Saw Doctors zijn een folk-rock band uit Tuam (County Galway) in het westen van Ierland, hun naam komt van reizende handwerklieden die vroeger van zagerij naar zagerij reisden om zagen te slijpen en te repareren. De band heeft een enorme schare volgelingen in Ierland en in de engelstalige wereld en ze hebben het record voor de bestverkopende plaat in Ierland OOIT! Dus niet U2, niet Boyzone, niet de Dubliners en niet Van Morrison, maar de Saw Docters. De zogenaamde Ierse 'muziekliefhebbers' in Dublin hebben vaak rotopmerkingen gemaakt over het feit dat de band zo hangt aan haar wortels in het westen van Ierland en daar ook vol trots voor uitkomt, maar de Saw Doctors hebben desalniettemin bewezen dat ze een echte ouwe-jongens-krentenbrood-band zijn. Een band voor de werkend man.

Ik weet niet of ik me daar onder mag scharen, maar hun muziek heeft op mij ook een grote aantrekkingskracht. Op dit moment heb ik niet alle CD's, sterker nog, het eerste dat ik van hun had was een bandje en dat bandje heb ik nog (!) Maar wat ik heb, daar luister ik regelmatig naar. In 1998 ben ik ooit eens bij een optreden van ze geweest in de Melkweg in A'dam en dat was een héél groot feest, want ze zijn live op hun best. Daarna zijn ze nooit meer in Nederland geweest omdat er hier niemand is die ze promoot en er is niemand die hun zaakjes hier kan behartigen, sterker nog, toen ik ze een mail stuurde een paar dagen geleden met de vraag wanneer ze weer eens naar Nederland toekwamen, werd er direct aan me gevraagd of ik niet een paar optredens voor ze kan regelen... Leek me leuk, maar ik weet daar dus echt helemaal geen ruk vanaf. Iemand die weet hoe dat werkt?

Ondertussen hebben ze Nederland weer eens aangedaan op hun Europese tournee en met tranen in mijn ogen van geluk ben ik in de Melkweg in Amsterdam geweest om ietwat beneveld mee te zingen...



Hieronder een paar links naar wat meer informatie over de band:

De officiële website
Wikipedia - Saw Doctors
een van de nummers (N17 - live)
Nog een van de nummers (...If Only...)

Populaire posts