Het is geen 5 voor 12, het is 10 over 10!




Het is geen 5 voor 12, het is 10 over 10!

Ik ben gek op het blad GQ (gentlemen's quarterly). Iedere keer als we op vakantie gaan en als ik op Schiphol ben, dan loop ik daar een van de vele dertien-in-een-dozijn boekhandels in en koop ik de GQ. Het is een beetje een kruising tussen de Time en de Man en een vleugje Quote en al jaren op rij uitgekozen tot het beste maandblad van Groot Brittanië en de VS. Dus... Ik neem de GQ mee op vakantie. Ik lig daar op het strand, blader het tijdschrift door en ik zie een horlogereclame. Niets bijzonders zou je zeggen, was het ook niet... Op de volgende pagina stond nog een horlogereclame en de pagina daarnaast nog één.

Opeens viel het me op. Alle horloges gaven dezelfde tijd aan. Allemaal. Op alle horloges in het hele blad was het tien over tien. Niet helemaal exact echter... de verschillen liepen tussen acht over tien en dertien over tien, maar op die range van vijf minuten na, was het overal ongeveer tien over tien. En nu, is het dus ook tien over tien in Gouda. Ga er maar eens op letten.

Toegegeven het heeft niet zo verschrikkelijk veel met Gouda te maken, maar het viel me gewoon weer op. Naast de ingang van de Nieuwe Marktpassage in de Binnenstad aan de kant van de schoenen en bloemenzaak, zag ik gister een horlogereclame hangen, een grote. Nu was het me al eerder opgevallen hoe laat het was, maar daar wilde ik toch even wat over zeggen. Was het inderdaad vijf voor twaalf zoals ik hierboven wil beweren? Nou, mooi niet, het is tien over tien. Waarom is het dan tien over tien vraag je je af? Ik weet het ook niet.

Waarom? Esthetisch verantwoord, Artdirectorshumor? Een duister geheim van de uit Zwitserland overgewaaide vrijmetselaarsloges?

Is er iemand die het weet? Laat even een berichtje achter.

Populaire posts