Pecunia Non Olet oftewel Dikke bonussen voor bankiers zijn goed!



Ik begrijp het niet. Iedereen schreeuwt moord en brand als de het bankwezen zichzelf beloont voor bewezen diensten. Maar niemand staat er bij stil dat die bonussen gewoon goed zijn!

Ik stel het me zo voor: Ik ben een bankier en ik heb een goed jaar gehad. Ik wel mijn targets gehaald en ik krijg daarvoor een bonus van 5 miljoen euro.

Hoera!

Waar komt die bonus vandaan? Waarschijnlijk komt die bonus uit de winst van de onderneming. We hebben het dus goed gedaan dit jaar. De winst van de onderneming is dus vervolgens lager dan zonder mijn bonus en de winstdeling per aandeel van mijn bank dus minder. Al die
aandeelhouders doen het dus met minder geld. Er is dus een gelijkstand wat geld betreft.

Als ik mijn bonus krijg uitgekeerd in aandelen, dan zijn er dus minder aandelen op de beurs om te verhandelen en gaat de prijs per aandeel omhoog. Goed voor de bank, goed voor de aandeelhouders en goed voor mij, want ik ben extra gemotiveerd om de bank goed te laten draaien zodat de aandelen nog meer waard worden.

Krijg ik 5 miljoen cash, dan is dat inkomen. Daar moet ik premies over betalen en 52% belastingen en dat vloeit weer terug naar de staat. Dat is goed voor de staat en de burgers aangezien dat geld dus niet in de onderneming blijft zitten, maar naar de burgers gaat.

Ik hou dus ongeveer 2,5 miljoen over.
Wat doe ik daarmee?

Ik koop een huis (goed voor de huizenmarkt en wederom voor de staat en de bouwsector) en ik koop een auto (goed voor de autobranche en de olieindustrie).

Ik koop luxe cadeaux voor mijn vrouw (goed voor de middenstand) en wat ik overhou zet ik op de bank.

Daarmee heeft de bank weer genoeg geld als tegenwicht voor die vele leningen die ze verstrekken. Aan het einde van het jaar gaat het weer goed met de bank, is mijn geld teruggepompt de economie in en krijg ik weer een nieuwe bonus.

Fulmineren tegen dikke bonussen is niets meer dan jaloezie. Ik gun het de bankier en ik denk dat mensen veel geld geven goed is voor de economie.

Hadden we maar een vak moeten leren.

Populaire posts