Deleting all my tweets


Tijd voor een proefje...

Een tijdje terug alweer had ik mezelf voorgenomen om na mijn 10.000ste tweet al mijn tweets te verwijderen. Dat was om maandag 25 juli 2011 om kwart over 9 's avonds. Ik twitterde: "Ongemerkt over de 8000 tweets heengegaan. Bij 10.000 wis ik ze allemaal en begin ik opnieuw." en uiteraard ben ik van plan om het niet bij loze woorden te laten.

Net zo goed dat Marco Klerks bij mijn 7000ste tweet een tegeltje heeft ontvangen met daarop de 7000ste tweet.

Als het goed is hangt dit tegeltje: "@MarcoKlerks De bedrijfsethiek in twijfel trekken van een eenmanszaak blijft een discutabele aangelegenheid... en spammers pesten is leuk!" nu ergens in Den Bosch. Wat ik daarmee wil zeggen is: Als je iets hebt beloofd, dan moet je het doen.

Ton de Looijer heeft gelijk als hij in zijn artikel over onze discussie zegt dat "Omdat het kan" wel een hele magere reden is en daar heeft hij gelijk in. Maar er zijn ondertussen al 3 Jackass-films gemaakt "omdat het kan" en er gebeuren in de wereld wel vreemdere dingen "omdat het kan" Ik vind het zelfs dus een net zo geldige reden als welke dan ook.

Maar ik heb ook bijbedoelingen.

Er zijn een aantal mensen, en ik hoor daar ook bij, die inzien dat het internet niet iets is dat gearchiveerd moet worden, maar dat het internet het archief IS. Dat betekent dus dat iedereen die iets op het internet zet zich moet beseffen dat hij het aan het archief overdraagt en dat het daarmee ook meteen publiek is. Er zijn heel veel mensen die daar veel en véél te laat achter gekomen zijn. Die zichzelf in compromiterende poses, met bizarre uitlatingen en anderssoortige andere ongewenste publicaties in de problemen hebben gewerkt. Google vergeet niets...?

Maar wie is de eigenaar van mijn tweets? Is twitter de eigenaar van mijn tweets? Is degene met wie ik over twitter net een goed gesprek heb gevoerd de eigenaar van mijn tweets? Is de "Library of Congress" eigenaar van mijn tweets? Ik vind van niet. Ik vind zelf dat ik de eigenaar ben van mijn tweets. Net zo goed als ik de eigenaar ben van mijn gesproken woorden en dat ik de eigenaar ben van die kat die net bij u in de achtertuin heeft zitten poepen. Of

ik het nu wil of niet. Ik ben degene die de consequenties van mijn acties moet dragen.

Ook als ik zelfstandig besluit om een gedeelte van het grote archief dat het internet is voorgoed tot de digitale vergetelheid te verdoemen.

Ik ben benieuwd hoe het internet als archief werkt. Hoe lang blijven de door mij verwijderde tweets nog in "Digital Limbo" vindbaar?

We gaan het zien.

Populaire posts