De Lichtfabriek is geen luchtkasteel meer


Bijna alle leuke dingen die ik mee maak tegenwoordig (buiten het gezin en werk, want dat is altijd leuk) beginnen met een berichtje op Facebook of Twitter. Wat dat betreft ben ik helemaal om voor de verworvenheden van social media en wat het toevoegt aan mijn leven. Ik weet dat veel mensen klagen over het feit dat social media eigenlijk 'a'-sociale media zijn, omdat we elkaar bijna niet meer in het echt zien, maar dat is maar net hoe je er zelf in staat. Dat is een onderwerp voor een ander blogje.

Vorige week ging ik boodschappen doen. Sinds kort wonen we op de Nieuwehaven en dus rij ik langs het Bolwerk op weg naar de Lidl. Prima supermarkt, Ik zag onze burgemeester er afgelopen zaterdag ook in burger zijn boodschappen doen, dus dat moet wel goed zitten, maar ik dwaal weer af...

Op de fiets langs het Bolwerk dus. Daar wordt door Bontenbal al een paar jaar gebouwd aan een enorm complex met mooie woningen,  een hotel, winkelruimtes en een grote parkeergarage, maar dat is niet alles. Er staan een paar gebouwen met historie die de afgelopen jaren flink aan het vervallen waren. Een van die gebouwen is de Lichtfabriek (prachtige naam). Ik zag dat men de steigers van het gebouw af had gehaald en opeens viel de mooie restauratie van het pand me op.
 

Dan maak je natuurlijk een foto en dan zet je dat op Twitter, want "credit where credit's due"... toch?  Deze foto en dit bericht dus: 
https://twitter.com/#!/chrisbellekom/status/178167733547057152/photo/1 .Bericht op Twitter, linkt automatisch door naar Facebook en toen kwam de berichtenstroom op gang. Derde bericht was van Glenn Eduard. Ik citeer: "Als jullie als actieve Gouwenaars eens 
binnen willen kijken, let me know. Dat vind ik persoonlijk sensationeel."

Dat zijn uitnodigingen waar ik geen twee keer over na hoef te denken. Ik wist even niet meer waarom en hoe Glenn daar binnen zou moeten komen, maar ik zag later op zijn profiel dat hij Commercieel Adjunct-Directeur bij Bontenbal Bouw is geworden. Ik zeg geworden omdat Glenn en ik elkaar al zo'n 20 jaar kennen.

 

Meerdere mensen waren meer dan geinteresseerd om ook te gaan kijken, maar zoals dat gaat, niet ieder tijdstip is voor iedereen gunstig en al snel brak de club geïnteresseerden uit in 2 delen. Afgelopen donderdag was ik er zelf en aanstaande woensdag de 21ste is er nog een rondleiding door en langs het pand.

Maaike Hoonhout en ik werden door Glenn ontvangen op het Nonnenwater nummer 8. Waar de ontvangstruimte zit voor het hele bouwproject van Bontenbal.

Glenn gaf een briljante in een notendop-samenvatting van de geschiedenis van het Bolwerk  en ik ga dat met alle plezier nog een keer beluisteren aanstaande woensdag, maar we stonden natuurlijk te trappelen om de gebouwen te bekijken...

Over grote hopen zand, afzettingen, stapels met straatklinkers en waterleidingen liet Glenn ons eerst een vijftal gebouwen in aanbouw zien. Atelierwoningen... Op het Nonnenwater. Nog niet af, maar wel te koop!

 

Dan kruipdoor sluipdoor over een binnenplaats en een fantastisch pand in naast de Lichtfabriek waar electriciteit op het juiste wattage (of voltage, daar wil ik vanaf zijn) werd gebracht. Bijna 20 meter hoog.

Het pièce de la résistance was de Lichtfabriek zelf. Nog nooit van binnen gezien, maar de Grandeur, de potentie en de mogelijkheden die en gebouw als dat biedt, spatten er van af!

Ik kan hier nog veel meer zeggen, maar dat doe ik niet. Ik laat de foto's die door Maaike Hoonhout zijn gemaakt voor zichzelf spreken.

Sluit ik toch even af met het volgende. Wie het met eigen ogen wil zien... 

Woensdagavond 21 maart om 17.30 als je op het Nonnenwater nummer 8 bent, dan loodst Glenn je naar binnen... Doen! 









Populaire posts