Flexwerken in Gouda. Aflevering: Zones



Eerlijk is eerlijk. Zelfs als volledig ingeburgerde Gouwenaar had ik wat moeite om te navigeren door bedrijventerrein de Goudse Poort en het koste me dan ook enige moeite om de Tielweg te vinden. Ik geef mezelf niet echt heel erg de schuld, want het was een totaal verregende donderdagochtend in oktober, er staat nog niet veel licht aan de hemel en mijn navigationele voorbereiding liet ook erg te wensen over.

Op de Tielweg zelf echter kan je het pand waar Zones in gevestigd zit niet missen. Ik zette mijn fiets in een stalling op een nog leeg parkeerterrein.

Van buiten zie je door de ramen op de begane grond verschillende kleuren licht naar buiten schijnen en omdat het nog niet echt licht is, ziet het de binnenkant en het interieur er erg uitnodigend uit.

Ik zag al een aantal mensen zitten werken aan een aantal coupé-zitjes en in het midden staat een glimmende witte bar. Wat ik binnen kan zien schreeuwt me toe: “Hier zou je wel willen werken, hé...” en inderdaad, dat zou ik wel willen. En vandaag heb ik dat dan ook gedaan.

Ik werd nadat ik mijn natte goed had geïnspecteerd en mijn paraplu had dichtgeklapt keurig ontvangen door een professionele receptioniste die me de weg wijst, vraagt welke plek ik graag zou willen zitten en me een kop koffie brengt. Op tafel staat een standaard met de ‘bare neccessities’ zoals: Waar zit het toilet? Wat kost de koffie? (niets) Wat is het wachtwoord van de Wifi? Check en dubbelcheck. Ik kan werken.

Zones opende de deuren rond half september. Niemand van het personeel weet eigenlijk zelf welke dag het precies was. De consensus is dat ze pas open wilden gaan als het af was. En af is het! Wat een heerlijke plek om te zitten.

De begane grond is een vrije werkruimte. Flexwerkers die een dag per week of een middag willen komen flexen zijn van harte welkom! Het flexwerken op de begane grond met je eigen voorzieningen (BYOD) is gratis. Ze zijn geopend van 8.00 tot 18.00. De ruimte nodigt inderdaad echt uit tot werken. Ik heb al een poos niet zoveel op één ochtend gedaan gekregen als hier. Het helpt natuurlijk wel dat je op een industrieterrein zit en dat het regent.

ZZP’ers die een vaste werkplek willen of een vergaderruimte nodig hebben betalen een klein bedrag, maar een groot gedeelte van het gebouw aan de Tielweg is volgens het Nieuwe Kantorenconcept van Ericis ingericht en gewoon te huur. Het concept slaat aan en onder andere een aantal grote namen zoals ‘Van Lanschot Bankiers’, ‘Landis en Gyr’ en ‘Heijnen management recruitment’ hebben al intrek in het gebouw genomen.

Er zijn ook wel een aantal dingen op te noemen die wat beter kunnen. Het is nog teveel een plek en geen community, maar ik denk dat dat nog moet groeien. De radio staat op Sky-Radio en is eigenlijk net te hard. Ook de reclames en het nieuws werken erg afleidend. Een internet radiostation zonder reclame zou een optie kunnen zijn. Ook moet er nog stevig worden getrokken aan de promotionele activiteiten. Zones heeft geen twitter-account en geen facebook-pagina. De website zelf ziet er strak uit, maar navigeert moeilijk en doet me in eerste instantie denken aan de ABN-AMRO. Ook wordt bijvoorbeeld de vraag over gratis werkplekken op de site niet beantwoord. Toch, voor een flexibel kantoren concept dat net open is ben ik meer dan onder de indruk...

Zones, het vlaggenschip van Ericis, voelt aan als een warm bad en het moet raar lopen als ik hier niet vaker ga komen.

Bekijk Zones HIER
Moederbedrijf Ericis heeft HIER een pagina

Populaire posts