Waterdansers

Foto van een boegbeeld in het Nationaal Maritiem Museum van Australië. Gemaakt door Craig Siczak

Waterdansers*

Als dan haar huid dicht is,
gebeitst en geschuurd
gebeitst
dan begin ik.

Haar lijnen zet ik uit
ik buig haar
Alles staat onder spanning. 
De volgende morgen is zij
toch gebroken onder het geweld.

Dit zijn haar ribben
gebeitst en geschuurd
gebeitst
omdat je die later
misschien kunt zien
en ze zijn
op haar skelet geklemd

Overnieuw beginnen
Met resultaat.
Dit zijn slechts beelden in vogelvlucht

Dit is het resultaat
Haar huid moet worden dichtgemaakt
want in haar zit een brief
Een Shem.
Een bericht uit het verleden
wie ik ben
hoeveel meer dan haar ik maakte
en wat ik verzaakte

Daar doe ik lood bij
Zodat je altijd wat hoort
Zodat je haar
open wilt breken
om nou toch eindelijk
eens te weten...




*Dit gedicht is geïnspireerd door het werk van Toet de Rooij, die zo gepassioneerd over het maken van scheepsmodellen kan schrijven, dat een gedicht als dit zichzelf schrijft. Bovenstaande zijn zijn woorden. Ik heb er een gedicht van gemaakt.

Populaire posts