Voor altijd op bezoek

Foto is eigendom van de Gazet van Antwerpen http://www.gva.be

Ook ter ere van de tentoonstelling Lalla Golda - 50 jaar Marokkanen in Gouda. Nu in het Museum Gouda!

Voor altijd op bezoek


Zijn pas is traag maar statig,
slecht ter been,
zijn rug niet meer recht.

Zijn hoofddeksel zie ik
regelmatig in het straatbeeld.
Het is geometrisch en rond.

Zijn pantalon, zijn sloffen,
zijn verweerde gelaat,
verraden zijn afkomst.

Hij wandelt mij tegemoet.
Ik zie hem al halverwege
de brede stoep van de Nieuwehaven.

Hij kent mij niet.
Ik ken hem niet.
Zullen wij elkaar herkennen?

Hij kijkt naar zijn volgende stap,
bijna zijn we langs elkaar.
Ik waag het erop...

"S'ba el ghir, Ajes. Lebes?"
Ik zie dat ik hem
er een beetje mee overval.

Dan dagen mijn woorden.
Heel zijn gezicht licht op.
Ik kijk naar de zon!

Wat rechter loopt hij nu,
vooruit kijkend
denkt hij aan de kracht van een groet.

Populaire posts