Lijstjestijd.

Het Weekend In - Column voor Gouwestad Radio

Opname met Gerda den Hollander op 19 december om 09.00

Lijstjestijd.

Het is de kontkant van het jaar en zoals het gezegde luidt: "Achteraf kijk je een koe in d'r kont."

En dat is dan ook precies de reden dat deze tijd zich zo goed leent voor lijstjes. Het sportjaaroverzicht, het nieuwsjaaroverzicht, het muziekjaaroverzicht. Het is lijsten en overzichten wat de klok slaat... zowel lokaal als nationaal. De Top2000 is een mooi dingetje, de Hemelse Honderd, de 50 machtigste Gouwenaars, waar ik trouwens dit jaar weer niet bij zat. We zijn verzot op lijstjes. En gelukkig maar. Door het maken van een lijst komt er iemand op nummer één te staan en ik vind dat nummer twee altijd iets moet hebben om naar te streven. Leve de lijstjes dus.

Nou is dit voor lijstjesfetishisten een wel héél bijzonder jaar. Er zijn namelijk volgend jaar verkiezingen voor de gemeenteraad En als ik iets leuk vind, dan zijn het wel de verkiezingen voor de gemeenteraad. Ik heb sowieso iets met de kneuterigheid en spruitjeslucht van lokale politiek...

De verkiezingen zelf zijn op 21 maart, maar ver voor die tijd hebben we allemaal grote pamfletten door de bus gehad met daar op bijna twee dozijn partijen om door te spitten. En ieder van die partijen presenteert een lijst mensen en al die mensen staan op een plek en om die plekken wordt gevochten. Gevochten mensen! Echt. Die lijsten zijn net afgerond, of worden nu gemaakt. Gesprekken worden gevoerd, oude rekeningen worden vereffend, geschenken worden gegeven en op basis van senioriteit, aaibaarheid of omkoopbaarheid daalt of stijgt iemand op de lijst die op een gegeven moment door de schaarse leden (die meestal zelf op de lijst staan) in een zaaltje achteraf wordt vastgesteld.

U, beste brave burger, heeft helemaal niets over deze lijsten te zeggen, tenzij u lid wordt van een van deze clubs. Maar u mag daarentegen, ergens in de loop van dit schimmige proces, eenmalig in een afgesloten hokje uw rode potlood gebruiken om één van deze personen uw stem te gunnen. En hij of zij en zijn partij, gaan de komende 4 jaar voor u en uw belang bepalen aan welke voorwaarden een bouwplan gaat voldoen, stemmen over de hoogte van de precariobelasting of buigen zich over het afstandscriterium voor mobiele snackkarren. Dat is nogal wat.

En terwijl ik zo aan het mijmeren was over de onzeker toekomst van deze stad, stelde iemand aan mij de vraag of ik kan voorspellen wat er gaat gebeuren volgend jaar. Of ik een kristallen bol heb waar ik, medium die ik ben, u via dit medium kan voorspellen wat er gaat gebeuren:

Die bol heb ik niet, maar dat voorspellen kan ik wel. Gaat u er even voor zitten. Hier is het lijstje:

1. Er komt een nieuwe stadsdichter in Gouda, geen idee wie, maar u kent hem/haar nog niet.
2. Op sportief gebied verwacht ik een grote verrassing.
3. Koningsdag is dit jaar op 27 april.
4. Er komt een hittegolf.
5. De herfst wordt nat.
6. Nederland doet niet mee aan het WK-voetbal.
7. Er is een verrassende verschuiving in de politiek.
8. Het formatieproces in Gouda zal tot het begin van de zomer duren.
9. Jodan Boys handhaaft zich in hun divisie.
10. Kaarsjesavond 2018 wordt een groot succes.
11. Er komt weer een Oranjenacht.
12. Gouwestad blijft onverminderd uitzenden.
13. Er zal een discussie zijn over Zwarte Piet.
14. Er komt een Vuurwerkvrije zone.
15. Er wordt nog niet gebouwd op het Bolwerk.
16. Westergouwe is nog niet af.
17. We winnen een prijs.
18. En Uw columnist wordt gevraagd om een nieuwe column.

Het lukt me niet om verder vooruit te voorspellen. Ik kom volgend jaar graag weer terug om te kijken wat er allemaal is uitgekomen van mijn lijstje. Met een nieuw lijstje. In lijstjestijd.

Chris Bellekom 14 december 2017

Populaire posts